Han var de svenska brädspelens mästerkonstruktör. Sedan blev han pokerexpert. Idag är spelkännaren Dan Glimne mest intresserad av dreidelsnurror, candomblébräden och valross­tärningar.

När Dan Glimne ska bli intervjuad börjar han ofta med att ställa några kontrollfrågor.

–Jaha, hur mycket vet du om spel? Vem konstruerade Cluedo, till exempel? Det har sålts i över 75 miljoner exemplar. Du vet inte? Nähä. När skapades schack?

Ofta tvingas han besvara sina frågor själv och konstatera att journalister inte vet mycket om spel. Det gör å andra sidan inte den spelande allmänheten heller. Att fia med knuff bygger på buddhismens världsbild och går ut på att uppnå nirvana, till exempel, eller att Monopol skapades som en satir över markspekulationerna vid förra sekelskiftet – inget av detta är det många som känner till.

Att han själv är upphovsman till ett hundratal spel, som i vissa fall sålts i hundratusentals exemplar och översatts till flera språk, det vet ibland inte ens spelfanatikerna för vilka hans spel har blivit dyrbara på auktionssajterna.

–Jag var inbjuden som hedersgäst på ett spelkonvent i Linköping. I en korridor satt tre tjejer som bad mig att vara med på ett parti Drakborgen. Halvvägs in uppstod en tvistefråga om en regel där jag visste att jag hade rätt. Hur kunde jag vara så säker? Jag lyfte på kartongen och pekade på mitt namn.

Dan Glimnes karriär som spelauktoritet går tillbaka till 1980, när han fick veta att förlaget Alga sökte en spelande art director. Han fick jobbet, och ägnade sedan stora dela av 1980-talet åt att utveckla spelidéer för det dominerande svenska spelföretaget. Branschen gick igenom en guldålder, där konkurrensen från datorspelsvärlden ännu var liten men vuxnas intresse för sällskapsspel allt större. Alga kunde tredubbla sin försäljning på tio år.

Framför sig på kafébordet har Dan Glimne sitt brädspel Sätt sprätt på en miljon, som kom ut på marknaden 1986 och går ut på att slösa en miljon på champagne, resor och spekulation. Även en så lättsam idé kräver en rad noggranna avvägningar, berättar han.

–Det är ett slags ingenjörsarbete i flera steg. Om man har bestämt temat, att det ska spenderas pengar utav bara fan, måste man ta ställning till vad som ska inträffa i spelet. Du kan göra dåliga börsaffärer, du kan spela bort pengar på hästar och så vidare. Men hur ska det gå till? Man kan lösa det med en mängd olika submekanismer, som kortspel, chanskort, tärning eller brottningsmatch på golvet. Men dessa måste alltid passa in i spelidén.

Sedan han själv slutade på Alga har Dan Glimne arbetat som konsult, författare, programledare och pokerexpert. Spelandets kulturella betydelse är ett ämne han älskar att återkomma till.

–Spel har i varje tidsålder speglat de moraliska, filosofiska och religiösa värderingarna i ett samhälle. Titta på schack, det uppfanns i norra Indien på 500-talet, när många små maharadjadömen krigade mot varandra. Schack simulerar de livsvillkor som gällde då, säger han.

För Dan Glimne är spelandet ett sätt att förstå sig på människan. Stärkt av den tron har han i många år rest runt i världen för att köpa spelartefakter. Till intervjun tar han med några föremål från den samling han beskriver som en av de största i Europa. Ett snäckbräde från den brasilianska candombléreligionen, valrosstärningar från Grönland, ett strängt olagligt gamblingspel från Malaysia…

En dag hoppas han kunna ställa ut ett urval ur de Glimneska samlingarna på något svenskt museum. Han saknar bara några få föremål innan det kan bli verklighet. Vilka vill han inte berätta. Istället lyfter han upp ännu en sak ur väskan.

–De flesta har bara sett den vanliga franska kortleken som utvecklades på 1480-talet. De flesta har inte ens sett en lite annorlunda kinesisk kortlek som den här. Om du hade sett den hade du aldrig vetat att det var en kortlek, eller hur? Folk har ingen aning om den kulturhistoriska bakgrunden till de här artefakterna.

(Publicerat i SvD 2009-12-09)