I helgen samlas den svenska eliten inom it-frågor på en ö i Blekinges skärgård för att diskutera internet och fram­tiden. Mitt i står en före detta radioreporter som tycker att teknologi är rätt ointressant.

– Klichébilden av hur internet påverkar oss är enkel. Dystopin är att vi låser in oss i varsitt rum och stirrar på våra datorer. Sedan träffar vi aldrig en levande människa igen. Men verkligheten är ju precis tvärtom – nätet och sociala medier har gett oss ännu fler anledningar att träffas i verkligheten, säger Kristin Heinonen redan i inledningen av vårt samtal.

Projektet Sweden social web camp är ett bra exempel på det. Konferensen – eller icke-konferensen som hon och medarrangören, tillika sambon, Tomas Wennström kallar den – samlar i helgen landets främsta tänkare inom it-frågor och sociala medier på lilla Tjärö utanför Blekinges kust. Många av besökarna känner varandra mer till Twitterpseudonymen än till utseendet.

– Det här är en chans att träffa folk vars idéer man läser dagligen, men som man kanske aldrig har träffat, säger Kristin Heinonen.

I dagarna är hon helt uppslukad av förberedelser inför årets version av konferensen. Upplägget för de cirka 400 besökarna ute på ön går helt i linje med nätsamhällets ideal om deltagande.

– Vi har ingen stjärntalare. Vi har bara satt en tid och en plats dit folk kan komma och tala om internets framtid. Kanske gör det fria formatet att folk kan ta upp allt de går och tänker på. Vi har kunnat se att flera som träffades i fjol har skrivit böcker ihop, bildat företag ihop. Det har blivit massor av ringar på vattnet.

Själv har it-strategen Kristin Heinonen en bakgrund som journalist. I sitt jobb började hon tidigt bevaka sociala medier, men det var tack vare fritidsprojektet bloggen What’s next som hon på allvar fick genomslag för sina reflektioner om mötet mellan traditionella medier och nya. Snart omtalades hon som en av experterna på ett av samtidens allra mest haussade framtidsområden.

På senare år har varje företag och politiker med självkänsla arbetat med att hitta rätt tilltal och målgrupp för sitt användande av sociala medier. Samtidigt börjar minnet av det stora positiva exemplet, Barack Obamas valkampanj 2008, falna här och var. Vad var det som var så viktigt med den här typen av kommunikation? Frågar man Kristin Heinonen är svaret lika enkelt som stort.

– Jag brukar likna introduktionen av sociala medier med när det blev möjligt för en vanlig människa att köpa bil. Bilen var bara en teknologisk konstruktion, men när folk började använda den på bred front så förändrade det var de bodde, hur de semestrade och var de åt. Det är exakt samma resa vi går igenom nu med internet. Teknologin i sig är ganska ointressant. Det människor gör med den, det är jäkligt spännande.

(Publicerad i SvD 2010-08-13)